Samenwerking biedt werkzoekenden nieuwe kansen in de techniek

Supermarktketen Lidl helpt samen met USG Restart, gemeenten en UWV werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan banen. Eind 2018 is in Heerenveen een pilot gestart en inmiddels zijn de eerste werkzoekenden aan de slag gegaan in een distributiecentrum. Het doel is om de aanpak in fases uit te rollen, eerst naar vijf andere distributiecentra en daarna ook naar de winkels.

De supermarktketen heeft verschillende motieven voor dit initiatief: vooral de Participatiewet (Banenafspraak) en de eigen behoefte om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO). “Krapte op de arbeidsmarkt speelt ook een rol, maar onze wervingsbehoefte is zeker niet dé aanleiding,” schetst Joost Wagemaker (HR Business Partner) van Lidl. “Dit zijn geen trajecten om in korte tijd grote aantallen mensen te werven. Met deze doelgroep moet je er bovendien extra tijd, aandacht en begeleiding in willen steken. Juist die verwachting en dat besef vooraf zijn belangrijk om het tot een succes te kunnen maken.”

“Veel werkgevers willen wel kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar het is nu vooral veel te complex”

Eén ontzorgend aanspreekpunt

Om als landelijke werkgever geen last te hebben van verschillende regelingen bij gemeenten kiest Lidl voor mobiliteit- en re-integratiespecialist USG Restart als uitvoerende spil. Wagemaker: “Wij willen het proces goed en efficiënt organiseren. Daarom wilden wij één aanspreekpunt dat ons ontzorgt met het regelwerk en de afstemming met gemeenten. Met gemeenten afzonderlijk afspraken maken is als landelijke werkgever nauwelijks te doen doordat hun regelingen zo verschillen.”

USG Restart is voor gemeenten en UWV een poort naar de landelijke werkgever en voor de supermarktketen een ontzorgende organisator. Daar hebben werkgevers behoefte aan, signaleert Elanda de Wit, specialist inclusieve arbeidsmarkt bij USG Restart: “Veel werkgevers willen wel kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar het is nu vooral veel te complex met alle verschillende regels, subsidies en vergoedingen.”

De aanpak

USG Restart verzorgt de werving en selectie van kandidaten en detacheert medewerkers bij Lidl, eventueel na een proefplaatsing. Hierdoor heeft de supermarktketen geen omkijken naar extra administratieve zaken. Het juridisch werkgeverschap ligt volledig bij USG Restart. Hun jobcoach Janneke Warringa is de spil in de contacten tussen Lidl, gemeente en UWV. Omdat Lidl nog weinig ervaring heeft met de doelgroep van de Banenafspraak en om de aanpak goed te ontwikkelen, kozen Lidl en USG Restart eerst voor de pilot in Heerenveen. Daar is een van de zes landelijke distributiecentra van de supermarktketen gevestigd.

Belangrijk is goede samenwerking met gemeente en UWV om deze goed en snel uitvoerbaar te maken. “Korte communicatielijnen en elkaar weten te vinden, zijn belangrijke voorwaarden voor goede samenwerking,” zegt Anja de Jong (jobcoach) van de gemeente Heerenveen. “Net als transparantie en duidelijke afspraken. Eerder zijn ook twee werkzoekenden met loonkostensubsidie aan de slag gegaan bij het distributiecentrum. Een daarvan heeft inmiddels een vast contract. De samenwerking nu verloopt ook heel prettig. De kandidaat staat centraal en krijgt de kans om zich verder te ontwikkelen.”

Eerste resultaten

De uitvoering begon in november met de proefplaatsing van een Wajonger. Dat werd een dienstverband, maar deze medewerker is helaas gestopt vanwege lichamelijke klachten. In januari volgden twee werkzoekenden uit de bijstand. Dit gaat goed en deze proefplaatsingen worden omgezet in een dienstverband. “De aanpak bevalt goed,” zegt Wagemaker van Lidl. “Maar het is in het begin zeker even zoeken en finetunen. Daarna kunnen we het verder uitrollen.”

Vooraf zijn als doel geen aantallen vastgelegd. De Jong: “Met een kandidatenprofiel kijken wij welke kandidaten hiervoor in aanmerking komen. Als Lidl tevreden is over de kandidaten, volgen er vanzelf meer.” Wagemaker beaamt dit: “Als het goed loopt, verwacht ik dat we in het distributiecentrum in Heerenveen in twaalf maanden zeker vijf mensen kunnen plaatsen. Met de andere distributiecentra en onze wens om uit te breiden naar de winkels, lopen die aantallen natuurlijk verder op.”

“Blij met nieuwe toekomst in de logistiek”

Tony Huisman (33) uit Heerenveen ging in januari als logistiek medewerker aan de slag bij het distributiecentrum van Lidl. Hij heeft verschillende soorten werk gedaan, maar kon zijn draai niet goed vinden. Hij kwam als werkzoekende in de bijstand en kreeg via de gemeente oog voor een toekomst in de logistiek. Na een leerwerkplek kreeg hij bij de gemeente de kans om een verkorte opleiding te volgen voor logistiek medewerker en een certificaat te halen voor heftruck en reachtruck. Daarna kon hij aan de slag bij Lidl. “Ik werk nu als orderpicker. Ik rijd veel met een elektrische palletwagen door het distributiecentrum om goederen voor de winkels te verzamelen. Dit werk bevalt mij heel goed. Mijn proefperiode zat er nog niet helemaal op toen ik al te horen kreeg dat ik langer mag blijven. Dit werk is belangrijk voor mij, want zo kan ik mijn leven weer echt verder opbouwen. Ik wil ook zeker in de logistiek blijven werken.”

Meer informatie over deze case? Vul het onderstaande formulier in.

Samenwerking in het kort

Wie: Lidl, USG Restart, gemeenten en UWV.
Wat: Werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen via detachering.
Toegevoegde waarde: Lidl heeft vacatures, gemeenten en UWV de kandidaten. USG Restart geeft met detachering toegang tot banen van de landelijke werkgever, die zij ontzorgen om de aanpak eenvoudig te houden.
Sinds: Zomer 2018, uitvoering eind 2018.
Aanpak: USG Restart biedt vacatures aan bij gemeente en UWV. Zij kijken naar kandidaten die Lidl en USG Restart selecteren. Na plaatsing detacheert USG Restart de kandidaat bij Lidl, indien nodig na een proefplaatsing. USG Restart verzorgt de jobcoaching en stemt hierover af met gemeente of UWV.
Doel: Werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk(ervaring) helpen, eerst in zes distributiecentra, daarna ook in winkels.
Resultaat: Sinds november 2018 zijn drie kandidaten via een proefplaatsing aan de slag gegaan in Heerenveen. Dit aantal groeit, terwijl ook de eerste andere distributiecentra zich nu voorbereiden om te starten.