“Aanpak en werk goed afgestemd op wat ik kan”

Sjors van Dongen (33) moest door een depressie zijn sociale studie in Amsterdam afbreken en ging weer bij zijn ouders in Dordrecht wonen. Solliciteren kon hij toen niet opbrengen. Via Baanbrekend Drechtsteden is hij wel weer aan werk geholpen, toen hij daaraan toe was. “Het goede was dat ze keken wat ik wel en niet kon en ze zagen goed wat voor mij nodig was. Ik hoefde niet direct iedere dag te solliciteren. Het maatwerk was zelfs zo flexibel dat ik via Randstad uiteindelijk ook in Amsterdam gedetacheerd kon worden. Hier werk en woon ik nu weer. Ik werk in het magazijn van een internationale horlogewebshop. Dat bevalt heel goed. Fysiek werk vind ik heel prettig. Ik voel me weer sterk. Dit werk geeft me voldoening en een gezonde basis voor mijn leven.”

Samenwerking via één loket biedt uitkomst!

Inge Dijkstra, directeur Randstad HR Solutions

Baanbrekend Drechtsteden helpt jaarlijks meer dan 1.500 uitkeringsgerechtigden aan werk

Om betere werkgeversdienstverlening te bieden, begonnen de Sociale Dienst Drechtsteden en Randstad Groep Nederland in 2011 samen Baanbrekend Drechtsteden. Onder één vlag en met één loket voor werkgevers zijn inmiddels duizenden uitkeringsgerechtigden aan werk geholpen (1.503 in 2017). De aanpak werd landelijk een van de bekendste voorbeelden van publiek-private samenwerking voor de arbeidsmarkt. Maar daarmee was de formule niet ‘af’. UWV ging meedoen en ook de arbeidsmarkt blijft veranderen. Daarom blijven de partners continu streven naar verbeteringen.

Voor de samenwerking begon, hadden de zeven gemeenten (Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) een groot probleem. “Het was voor werkgevers niet duidelijk wat wij hen te bieden hadden met onze werkgeversdienstverlening,” zegt wethouder Peter Heijkoop (Dordrecht). Eén loket en samenwerken met Randstad op één locatie, met één team en merk bood uitkomst. “Randstad kan iets beter wat wij nodig hadden. Dat zit vooral in hun kennis van de arbeidsmarkt en de commerciële benadering van werkgevers.”

Eerst tijd investeren en elkaar leren kennen

De co-creatie en resultaten zorgden voor een groot succes en een formule die inmiddels op 15 locaties (29 gemeenten) wordt ingezet. Dat succes kwam niet vanzelf. “Je moet elkaar eerst leren kennen en dezelfde taal leren spreken. Dat was ook zo in de Drechtsteden. Om de aanpak echt goed, rendabel en duurzaam te krijgen, moet je daar zeker negen maanden of een jaar voor uittrekken,” zegt directeur Inge Dijkstra van Randstad HR Solutions.“Je moet eerst tijd investeren in de samenwerking. Daardoor kun je elkaars toegevoegde waarde optimaal benutten.”

Met de resultaten groeit het draagvlak

Intern en op politiek niveau moesten de gemeenten vooral in de begintijd ook hard werken aan draagvlak. Heijkoop: “Eerst hadden we last van onjuiste beeldvorming: ‘er wordt publiek geld verdiend over de rug van kwetsbaren’, hoor je dan. Daar zijn in het begin stevige debatten over gevoerd. Maar met de resultaten groeide het draagvlak. Zelfs partijen als de SP en GroenLinks die vooraf kritisch waren, zijn tegenwoordig positief. Randstad mag ook geld verdienen, zolang het de gemeenten maar meer oplevert. Zo is het ook vastgelegd in onze overeenkomst.”

Lees de volledige case in de inspiratiegids.

Meer informatie over deze case? Vul het onderstaande formulier in.

Samenwerking in het kort

Wie: 7 gemeenten, Randstad Groep Nederland en UWV.
Wat: Integrale werkgeversbenadering met één loket.
Toegevoegde waarde: Om marktkwaliteiten van de uitzendorganisatie te benutten: de vacatures, contacten met werkgevers en het matchen op werk. Sociale Dienst heeft de kennis van kandidaten en bereidt hen voor op de bemiddeling.
Sinds: 2011
Aanpak: Integraal samenwerken in één team om werkzoekenden naar werk te bemiddelen.