Succesvolle samenwerking voor opleiden zij-instromers autoschadebedrijven
“Deelnemers hebben weinig ervaring, maar wel affiniteit met techniek”
Hechte samenwerking tussen overheden, werkgevers, opleiders en detacheerders kan mooie oplossingen bieden voor personeelstekorten én werkzoekenden. Specifiek voor autoschadebedrijven hebben UWV, opleider Innovam, O&O-fonds OOC en schadeherstelbedrijven de handen ineengeslagen om zij-instromers in vier maanden op te leiden tot professionele schadeherstellers. Een succesvolle pilot met elf deelnemers in de regio’s Utrecht en de Achterhoek krijgt een vervolg.
Op de huidige arbeidsmarkt is er toenemende vraag naar gekwalificeerde schadeherstellers, terwijl het aanbod van vakmensen juist afneemt. “Wij zien hierin kansen voor werkzoekenden, wat hen werkzekerheid en verdere ontwikkelkansen biedt,” zegt Daniël Hoeflaken, adviseur werkgeversdiensten van UWV Werkgeversservicepunt. “Techneuten die hiervoor in aanmerking komen, zien wij al jaren niet meer ingeschreven staan. Die zijn zo aan het werk. Zij-instroom wordt voor werkgevers steeds belangrijker om de groeiende vraag naar schadeherstellers in te vullen.”
Rolverdeling
Begin 2024 startte een eerste groep van twaalf zij-instromers met het vier maanden durende opleidingstraject. UWV werkt hiervoor samen met autoschadebedrijven en mobiliteitsopleider Innovam. Hoeflaken: “Voor de fietstechniek werken we al langer samen met deze gespecialiseerde opleider. Door die ervaringen was dit een logische vervolgstap.”
UWV zorgt voor de werving en selectie van zij-instromers en financiering van de opleiding met scholingsbudgetten. En eventueel financiële tegemoetkomingen voor werkgevers wanneer dat van toepassing is, bijvoorbeeld voor kandidaten vanuit de Wajong of WIA (Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen). De werkgevers hebben vacatures en bieden praktijkervaringsplekken en begeleiding op de werkvloer. Innovam zorgt voor gecertificeerde scholing met een maatwerkopleiding en uitplaatsing van de nieuwe vakmensen.
Maatwerk opleidingstraject
Deelnemers hoeven geen relevante vooropleiding of werkervaring te hebben. Zij worden vooral geselecteerd op motivatie, affiniteit met techniek en hun leercapaciteit. Het is een brede groep en dat stelt extra eisen aan het opleidingsprogramma. “Wij moeten maatwerk bieden voor de verschillende ontwikkelbehoeften van deze brede groep,” legt trainer Henri Jager van Innovam uit. “In onze eerste groep was bijna niemand bekend met schadeherstel. Dan besteden we eerst meer aandacht aan de praktijksituaties die je op de werkvloer kunt tegenkomen. In de tweede groep zitten extra veel ‘doeners’. Dan gaan we juist sneller aan de slag.”
Samen met de schadeherstelbedrijven ontwikkelt Innovam de opleidingsprogramma’s met theorie- en praktijkmodules. Zo leren deelnemers basisvaardigheden, zoals het uitlezen van voertuigen, monteren, sterreparatie, plamuren, uitdeuken, veilig werken aan elektrische voertuigen en over verschillende schadehersteltechnieken. Naast 25 lesdagen in Nieuwegein leren deelnemers op hun werkplek onder begeleiding van ervaren schadeherstellers. Na vier maanden doen ze examen om een erkend diploma of certificaat te halen. Daarna komen deelnemers minimaal acht maanden in dienst via een detacheerder. Dat is vaak een laagdrempelig en veilig startpunt. Na acht maanden kan de werkgever deelnemers ook zelf in dienst nemen. De wederzijdse intentie is uiteraard een langere werktermijn.
Resultaten
Van de eerste groep kandidaten zijn inmiddels elf deelnemers geslaagd en aan het werk gegaan. De tweede groep is eind juni aan de opleiding begonnen. De pilot wordt nog geëvalueerd, maar de intentie is volgens UWV dat het initiatief wordt gecontinueerd. “Eigenlijk net zoals dat bij de fietstechniek is gegaan,” aldus Hoeflaken.
In het begin was het vinden van werkplekken nog wel een uitdaging. Vooral omdat de schadeherstelbedrijven druk zijn en ondanks de personeelsschaarste wel begeleiding moeten kunnen bieden. Toch is dat de manier om de schaarste te verlichten. Jager: “Door het succes van de pilot wordt het inmiddels wel gemakkelijker om werkplekken te vinden. Steeds meer bedrijven melden zich aan.”
De achtergrond van de zij-instromers is divers. Jager: “Het gaat om mensen met een achtergrond in bijvoorbeeld de logistiek, ICT of psychologie. Er zat ook al iemand bij met las-ervaring. Wat deelnemers bindt, is dat ze gemotiveerd zijn en affiniteit hebben met techniek. Bijvoorbeeld doordat ze thuis regelmatig klussen of sleutelen. Ze willen nu allemaal iets moois maken met hun handen.”
“Door het succes van de pilot wordt het inmiddels wel gemakkelijker om werkplekken te vinden. Steeds meer bedrijven melden zich aan.”
Henri Jager, trainer Innovam
Blik verbreden
Een uitdaging voor UWV is om te ontdekken of werkzoekenden geschikte zij-instromers zijn. Hoeflaken: “Werkzoekenden hebben vaak een soort tunnelvisie, waardoor ze vooral kijken naar werk dat ze eerder al hadden. Wie in een magazijn heeft gewerkt of in de schoonmaak, denkt zelf niet snel aan een autoschadebedrijf. Daar zit voor ons ‘missiewerk’ in. We doen dat vooral door mensen te laten zien wat er mogelijk is en door hen vrijblijvend te helpen oriënteren. Daarvoor bieden we het hele jaar oriëntatiemogelijkheden, waaronder jaarlijks bijvoorbeeld een Techniek Doe Dag als oriëntatie-evenement. Daar zijn werkgevers te vinden en kunnen bezoekers ervaren hoe het is om te lassen of te sleutelen. Daar is zeker belangstelling voor. De laatste keer trok deze dag in Utrecht circa ruim 150 belangstellenden. Dat is toch een mooie score in deze tijd.”
“Werkzoekenden hebben vaak een soort tunnelvisie, waardoor ze vooral kijken naar werk dat ze eerder al hadden.”
Daniël Hoeflaken, adviseur werkgeversdiensten UWV Werkgeversservicepunt
Ook de trainer is enthousiast over het traject. “Het is een mooi project dat werkgevers nieuwe vakmensen oplevert en mensen nieuwe kansen biedt in hun leven en werk. Ik zie deelnemers echt opbloeien als ze aan de slag gaan, meer zelfvertrouwen krijgen als de lesstof tot leven komt.”
Van Defensie en logistiek naar autoschadeherstel
Henry Jonkman (40) uit Utrecht begon in april 2024 aan het opleidingstraject tot schadehersteller en werkt sinds mei bij autoschadeherstelbedrijf ABS Boekhorst in zijn woonplaats. Dit bedrijf heeft meer deelnemers van het traject in dienst genomen. Jonkman kwam na een loopbaan bij Defensie en in de logistiek in de Ziektewet en belandde begin 2024 in de WW. “Via UWV hoorde ik over deze mogelijkheid en dat leek me wel wat. Ik klus thuis veel en volgde bij Defensie een tijd de opleiding tot boordwerktuigkundige. In augustus behaalde ik mijn diploma en nu werk ik met veel plezier bij ABS Boekhorst. Vooral in het magazijn. Ik doe veel voorwaardenscheppende taken voor collega’s. Zo bied ik de meeste toegevoegde waarde en het past bij mijn logistieke achtergrond. Soms polijst ik auto’s en ik controleer ze voor ze terug gaan naar de klant. Ik kan nu verder nadenken over hoe ik me verder wil ontwikkelen. Dit werk bevalt sowieso heel goed. Het geeft voldoening en ik doe het met plezier. Mede door mijn collega’s die me goed hebben opgevangen en begeleiden als ik vragen heb. Maar dat worden er steeds minder.”
“Dit werk geeft voldoening en ik doe het met plezier.”
Meer informatie over deze case? Vul het onderstaande formulier in.
Samenwerking in het kort
Wie: | UWV, mobiliteitsopleider Innovam, O&O-fonds OOC en autoschadeketens ABS Autoherstel, A.A.S. en Schadenet. |
---|---|
Wat: | Zij-instromers opleiden tot autoschadeherstellers. |
Toegevoegde waarde: | UWV kent werkzoekenden en regelt financiering. Innovam biedt een maatwerk scholingstraject afgestemd op schadeherstelbedrijven. Die hebben ervaringsplekken, vacatures en bieden begeleiding op de werkvloer. |
Sinds: | April 2024 |
Resultaat: | Een eerste groep van 11 kandidaten is opgeleid en aan de slag. In juni 2024 is een tweede groep begonnen. De intentie is ook continuering. |